Bugun...


Ali Riza TAHSİNOĞLU


Facebookta Paylaş









OLUMLU İSTEKLENDİRMEYİ TEŞVİK EDEN BİR SINIF ORTMI OLUŞTURMA-2
Tarih: 01-03-2018 01:11:00 Güncelleme: 01-03-2018 01:11:00


Bir öğretmenin amacı, öğrencilerin öğrenmede basit keyif için öğrenmeye ya da öğrenme sürecini değerlendirecek düzenlemeleri belirlediği içsel motivasyonu teşvik etmek olmalıdır. Sonra, eğitimciler, bu iki pozitif isteklendirme türlerini besleyen bir sınıf ortamı oluşturabileceklerini düşünmelidirler. Öz-karar verme teorisinin, insanların doğal olarak öğrenme yetenekleri de dâhil olmak üzere yeteneklerini kullanma ve geliştirmeyi arzu ettiğini hatırlayın. Bir başka deyişle, öğrencilerin özünde motive olma yatkınlıkları vardır. Bununla birlikte, öğrencilerin özünde motive olup olmayacaklarını veya ödüllerin ve cezaların öğrencilerin davranışlarını kontrol etmek için gerekli olup olmayacağını belirleyen eğitim ortamıdır.

Olumlu isteklendirmeyi teşvik eden bir ortamı tanımlarken, kendi kaderini tayin teori, fiziksel sağlığın analojisini kullanır. Doğal hallerinde, insanlar fiziksel olarak sağlıklıdır. Bununla birlikte, insanların fiziksel olarak sağlıklı olması için karşılanması gereken bazı fiziksel ihtiyaçlar vardır: yiyecek, su, hava ve barınak. Bu fiziksel ihtiyaçlardan herhangi biri karşılanmazsa, bir kişinin fiziksel sağlığı düşer. Yiyecek olmadan bir kişi yetersiz beslenir ve hastalıktan daha hassastır. Su olmadan, bir kişi kurutulur ve yorulur. Barınak olmadan, bir kişi fiziksel unsurlardan hasta olabilir.

Bununla birlikte, tüm fiziksel ihtiyaçlar karşılandığında, bireyler fiziksel olarak sağlıklı olma eğilimindedir. Aynı şekilde, kendi kendine tayin teorisi, doğal hallerinde, insanların psikolojik olarak sağlıklı olduğunu, yani meraklı olduklarını, yeteneklerini kullanıp geliştirdiklerini, çevrelerini keşfedebileceklerini ve öğrenmeye istekli olduklarını belirtmektedir. Bununla birlikte, insanların psikolojik olarak sağlıklı olması için karşılanması gereken bazı psikolojik ihtiyaçlar vardır. Üç psikolojik ihtiyaç, başarı, ilişkiler ve seçimdir. Bu üç psikolojik gereksinimden herhangi biri karşılanmazsa, bir kişinin psikolojik sağlığı zarar görür: isteklendirmeleri azalır, öğrenmeye girmez, tembel ve dikkatsiz olurlar. Bu nedenle, eğitimcinin rolü, öğrencilerin olumlu isteklendirmelerini sağlamak için bu üç gereksinimi destekleyen bir sınıf ortamı yaratmaktır.

İlk psikolojik ihtiyaç ilişkilerdir. Bütün insanlar doğuştan gelen diğer insanlarla yakın ve kişisel ilişkiler geliştirmeye ihtiyaç duyarlar. Bu nedenle, öğrenciler hem öğretmenleri hem de okuldaki diğer öğrenciler için sıcak ekler geliştirmelidir. Öğrencilerin öğretmenle sıcak bir ilişki içinde olduklarını hissetmek için iki şeyden önce inanmaları gerekir: Öğretmen refahını ve bunun refahını önemser Öğretmen onu seviyor. Öğrenciler, öğrendiklerinde öğrenmeye daha isteklidirler. Öğretmen onlar için önemsiyor. Ayrıca öğrenciler, öğrencileri önemsediğini gösteren öğretmenlere daha istekli davranmaktadırlar.

Öğretmenler, bir öğrencinin iyi performans gösterdiğini ve geribildirim olarak adlandırılan performanslarında nasıl geliştirebilecekleri hakkında bilgi vererek bu başarı ihtiyacını teşvik edebilir. Ayrıca, eğitimcilerin de en uygun zorlukları sağlamaları gerekir: öğrencilerin yeteneklerini artıran, öğrencileri daha çok öğrenebilecekleri, ancak öğrencilerin başarılı olabilmeleri için makul bir şansa sahip olduğu görevler ve sınavlar.

Son psikolojik gereksinim seçimdir. İnsanlar kendi ilgi alanlarına ve inançlarına uyan etkinliklerde bulunurlar. Öte yandan, insanlar yapmak zorunda bırakıldıkları faaliyetleri yeniden kızdırıyorlar. Bu nihai seçim ihtiyacı, öğrencilerin daha çok okula ilgi duyduklarında okula gitme ve bir eğitim alma değerine inanma. Başka bir deyişle, öğrencilerin eylemleri kendi inançlarından ve değerlerinden gelir ve başkaları tarafından zorlanmazlar. Öğrenciler okula gitmek zorunda kaldıklarını hissederken ve gerçekçi olmayan veya haksız olduğuna inandıkları kural ve düzenlemelere uyduğunda, okuldaki motivasyonları engellenir. Öte yandan, dersler ilginç ve öğrencilerle alakalıysa, olumlu motive olurlar.

Bu tür sınıf ortamına özerklik destekleyici ortam denir. (Bir diğeri seçim ihtiyacı için özerklik özerkliktir.) Özerklik destek öğretmenleri, öğrencilerin okul ile kendi menfaatleri, tercihleri, hedefleri ve değerleri arasındaki benzerliği görme fırsatları sağlar. Örneğin, öğretmenler öğrencilerin sınıf politikaları ve görevlerinde seçim yapmalarına izin vererek seçim yapma ihtiyacını teşvik edebilir. Öğretmenler, ilgisiz görevler için mantık sunabilir, böylece öğrenciler kendileri ile alakalı olduğunu görürler. Özerkliğe destek veren öğretmenleri olan öğrenciler dersliklerinde daha fazla meşgul olurlar, daha yüksek iç motivasyona, daha iyi akademik başarıya, daha yaratıcıdırlar ve öğrenmekte oldukları şeyleri daha iyi anlarlar. Özerklik destekleyici bir sınıf oluşturmak hakkında daha fazla bilgi bir sonraki bölümde anlatılacaktır.

Özetlemek gerekirse, içsel isteklendirme ve bütünleşmiş düzenleme en iyi öğrenme sonuçlarına götürür. Bu tür pozitif motivasyonu teşvik etmek için, öğretmenler başarı, ilişkiler ve seçim gibi üç psikolojik gereksinimi de karşılayan bir sınıf ortamı oluşturmalıdırlar. Bu üç gereksinimden herhangi birinin bir sınıfta karşılanmaması durumunda, öğrencilerin motivasyonu az olacaktır. Bu yazının geri kalanında, eğitimcilerin öğrencilerin üç psikolojik gereksinimini nasıl karşılayabileceği ve böylece olumlu motivasyonun geliştirilebileceği konusunda tavsiyeler verilecek.



Bu yazı 3054 defa okunmuştur.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
YAZARLAR
FOTO GALERİ
  • Komik
    Komik
  • Bebişler
    Bebişler
  • Yurdum İnsanı
    Yurdum İnsanı
  • Fantastik
    Fantastik
  • ATATÜRK
    ATATÜRK
  1. Komik
  2. Bebişler
  3. Yurdum İnsanı
  4. Fantastik
  5. ATATÜRK
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • KARSLILAR EDİRNE VALİSİNİ İSTİFAYA DAVET ETTİ.
    KARSLILAR EDİRNE VALİSİNİ İSTİFAYA DAVET ETTİ.
  • İSİAD DÜNYANIN EN BÜYÜK SANAYİ SİTESİNİ KURUYOR
    İSİAD DÜNYANIN EN BÜYÜK SANAYİ SİTESİNİ KURUYOR
  • IĞDIR İL KÜLTÜR MÜDÜRÜ OSMAN AYYILDIZ
    resim yok
  • DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ KURULTAYI
    DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ KURULTAYI
  • BİZ KARAPAPAK TÜRKLERİYİZ
    BİZ KARAPAPAK TÜRKLERİYİZ
  • DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ azerbaycan
    DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ azerbaycan
  1. KARSLILAR EDİRNE VALİSİNİ İSTİFAYA DAVET ETTİ.
  2. İSİAD DÜNYANIN EN BÜYÜK SANAYİ SİTESİNİ KURUYOR
  3. IĞDIR İL KÜLTÜR MÜDÜRÜ OSMAN AYYILDIZ
  4. DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ KURULTAYI
  5. BİZ KARAPAPAK TÜRKLERİYİZ
  6. DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ azerbaycan
VİDEO GALERİ
YUKARI